فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن



ریاضیات عزیز
قالب وبلاگ

برتراند راسل:
برتراند راسل مشهورترین فیلسوف انگلیسی قرن 20 میلادی در سال 1872 به دنیا آمدخانواده اش از شهروندان قدیمی و با نفوذ انگلیس بودند .پدر بزرگش «جان راسل» از نخست وزیران پیشین دولت انگلیس و پدرش لرد آمبرلی از اشراف زادگان انگلیسی بود.راسل به مدرسه نرفت ولی معلم سر خانه داشت و خیلی خوب و جدی درس می خواند.
در سال 1903 در سن 32 سالگی کتاب اصول ریاضیات را نوشت و از 1910 تا 1915 استاد دانشگاه کمبریج بود .در سال 1912 کتاب مسایل فلسفه را نوشت که به دلیل داشتن نثری شیرین و روان یادگیری فلسفه را بسیار ساده و جذاب می کند.
با آغاز جنگ جهانی اول به دلیل اینکه اعتقاد داشت انگلیس به دلیل تامین منافع خود در جنگ شرکت کرده و منافع دولت ارزش گشته شدن جوانان را ندارد شروع به ایراد سخنرانی و نوشتن مقاله علیه دولت کرد تا اینکه توسط دولت از دانشکاه اخراج شد و شش ماه زندانی شد.پس از آزادی ، باز به مبارزات خود ادامه داد.
راسل با اینکه در دامن سرمایه داری غرب پرورش یافته بود و از طبقات مرفه جامعه بود اما از عملکرد آنها نفرت داشت ، به همین دلیل به تبلیغ و طرفداری از سوسیالیسم روسیه پرداخت ولی بعد متوجه شد که آنها هم مانند سرمایه داری غرب ناموفق و شکست خورده هستند.او مدتی به آسیا مسافرت کرد و به زندگی آنان علاقمند شد اما سرگردانی رهایش نمی کرد .در سال 1950 به خاطر نوشتن کتاب »ازدواج واخلاق « برنده جایزه صلح نوبل ولی از دریافت آن امتناع کرد.
در سال 1961 در سن 89 سالگی یکبار دیگر توسط دولت انگلیس به جرم تحریک مردم برای مبارزه با انفجارهای اتمی دستگیر و زندانی شد. راسل ریاضیدانی بود که فیلسوف شد .او پایه گذار منطق جدید ریاضی است و علم منطق را که از زمان ارسطو به بعد تغییر چندانی نکرده بود دچار تحول عظیمی ساخت و آن را به شکل فرمولهای ریاضی در آورد. سپس از منطق ریاضی به فلسفه رفت و در فلسفه پیرو تجربه گرایان و شکاکانی همچون هیوم شد.
اعتقاد داشت بدون تجربه و مشاهده نمی توان درباره چیزی شناخت پیدا کرد و شناختهای دیگری که عقل بدون کمک حواس پنج گانه در خصوص جهان غیر مادی بدست آورده بی اعتبارند.
از دیگر آثار او می توان به تاریخ فلسفه در غرب - فلسفه ی ماده - الفبای نظریه نسبیت - تسخیر خوشبختی اشاره کرد. وی در 1970 درگذشت.



برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 91/1/31 ] [ 9:42 عصر ] [ علی قلاسی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
لینک دوستان